05000DX1 Motor Oil 5W-30 Premium Synthetic DX1
12 december 2017
Batavus fietsen in MPM design
24 juli 2017
05000ESP-FE MPM Motor Oil ESP-FE 0W-20
3 april 2017
16000MB9 Automatic Transmission Oil
23 maart 2017
E9001 Dopkraan t.b.v. 20 ltr. can
16 december 2016
Vernieuwd MPM Leenauto programma
6 december 2016
Automechanika 2016
31 augustus 2016
05000EDT Motor Oil 0W-30 Premium Synthetic EDT
4 april 2016
18000ECO Gearbox Oil 75W-80 GL-4 Premium Synthetic ECO
9 februari 2016
MPM 50000BWH BorgWarner Fluid GEN I & MPM 50000BWHS BorgWarner Fluid GEN II-V
21 januari 2016
MPM Oil introduceert met trots PP200CR MPM Ceramic Paste
5 oktober 2015
Wijziging verversingsinterval motorolie VW Golf GTE / Audi A3 e-tron
30 september 2015
MPM Oil introduceert met trots 02000HZ Motor Oil 20W-50 Classic High Zinc
14 september 2015
MPM Oil introduceert met trots 05000MBT Motor Oil 5W-30 Premium Synthetic MBT
9 september 2015
MPM Oil introduceert met trots 05000VLV Motor Oil 0W-20 Premium Synthetic Low Viscosity
23 juli 2015
MPM Oil introduceert met trots Motor Oil 0W-30 Premium Synthetic
30 maart 2015
Bedankt voor uw bezoek op Automechanika 2014
22 september 2014
Nieuwe uitstraling MPM vaten
16 januari 2014
ATF verversen was nog nooit zo makkelijk
27 september 2013
Antifreeze Premium Longlife G13 Concentrate
20 september 2013
Coolant Premium Longlife -40°C G13 Ready to Use
20 september 2013
Shift Control Fluid
Premium Synthetic
25 augustus 2013
MPM lanceert haar nieuwe catalogus!
19 augustus 2013
MPM introduceert complete lijn motorfietsoliën!
16 juli 2013
MPM-blauw bloed laat Koninklijke schaakstukken stralen
2 mei 2013
MPM 05000A met Scania LDF-2 goedkeuring
19 december 2012
MPM Antivries en Koelvloeistof
13 december 2012
MPM 86000C/CBL met VAG Prolongatie
12 november 2012
Nieuw! De MPM 4 liter can
18 oktober 2012
Vervang ATF's op tijd
30 augustus 2012
16000MB7S Automatic Transmission Fluid
28 augustus 2012
Minerale transmissieolie voor klassiekers
23 augustus 2012
MPM Marine Line
30 maart 2012
Daimler prolongatie
20 januari 2012
VAG Prolongatie
10 januari 2012
50000MBL Level Control Fluid MB 344.0
18 november 2011
05000C3 Motoroil 5W-40 Premium Synthetic C3
11 oktober 2011
Officiële DEXOS2 goedkeuring!
11 april 2011
Nieuwe verpakking
28 maart 2011
www.mpmoil.nl nieuwe stijl!
14 maart 2011
Handreiniger van blik in PET
15 februari 2011
16000DSG - MPM DSG Special Fluid
1 februari 2011
20000LV & 16000ZF6S
17 december 2010
Chemicaliën in het nieuw
26 november 2010
Nieuwe technologieën, nieuwe smeermiddelen
6 oktober 2010
The message is in the bottle..
9 september 2010
Nieuwe producten
1 maart 2010
Vervang ATF's op tijd
30 augustus 2012

MPM heeft diversiteit als specialiteit




MPM handleiding: maatwerk voor elke auto

Het is uniek dat een olieleverancier, zoals MPM, alle handleidingen voor het vervangen van ATF online zet. Bovendien is dankzij de QR-code op de nieuwe MPM-verpakking de juiste auto snel geselecteerd. De handleiding leidt de monteur gedetailleerd en stapsgewijs door het hele proces.

Een voorbeeld uit een handleiding: 'Zorg dat het voertuig horizontaal staat, zet de automaat in de P, laat de motor twee minuten onbelast lopen, trap op het rempedaal en kies beurtelings alle versnellingen, zeven keer, pauzeer in elke versnelling tien seconden, zet de automaat in P, controleer of de vloeistoftemperatuur 80°C. is en controleer het vloeistofniveau.'

De handleiding legt ook uit hoe de monteur gebruik moet maken van het motormanagement en geeft daarbij de juiste codes.

Elke auto heeft z'n eigen handleiding. Als de automaten in verschillende auto's worden gebruikt, kunnen de procedures voor dezelfde automaat toch verschillend zijn, want door een andere type motormanagement kunnen de voorschriften verschillen. De handleiding van MPM legt het allemaal uit.
Sommige universele garagebedrijven laten mogelijkheden liggen aan de dealers, omdat ze niet precies weten hoe ze de olie van een automatische transmissie moeten verversen. MPM komt de garagisten en grossiers tegemoet met een compleet pakket ATF's. Bovendien krijgt MPM voor elke auto een duidelijke online handleiding, waar elke monteur mee uit de voeten kan.

Een automatische transmissie brengt via zeven, acht of zelfs negen versnellingen zomaar vierhonderd pk (295 kW) over aan de wielen en doet dat buitengewoon efficiënt, brandstofbesparend, bij enorm hoge temperaturen en met heel weinig ATF vloeistof (Automatic Transmission Fluid). Automatische transmissies zijn buitengewoon gecompliceerd, dus is het niet meer dan logisch dat autofabrikanten verplichte specifiek ontwikkelde ATF's voorschrijven. Die eisen verschillen per transmissie, want elke automatische transmissie heeft z'n eigen pakket additieven en o.a 'frictie modifiers' nodig. De tijd dat de markt met twee of drie producten was te bedienen is echt voorbij. Toch hebben veel oliemerken vaak maar een paar ATF's in het leverings-pakket. Ze zetten die producten als 'multi-vehicle' producten universeel in, maar dat is helaas onhaalbaar. Ook de lokale oliehandelaar heeft vaak maar een paar types ATF's op voorraad en de autofabrikant biedt via de dealers alleen de oliën voor z'n eigen modellen aan. Hoe kan een universeel garagebedrijf, dat twintig verschillende automerken in de werkplaats krijgt, dan over de juiste ATF's beschikken?

Moving things forward
Diversiteit is de specialiteit van MPM; niet omdat vanuit de marketing is bedacht dat het leuk zou zijn om voor zoveel mogelijk automerken ATF in een eigen verpakking te leveren, maar omdat de autofabrikanten voor al die verschillende automatische transmissies ook verschillende specificaties voorschrijven. MPM heeft dertien verschillende ATF's om het huidige wagenpark te kunnen bedienen en daar komen de DSG- en CVT-vloeistoffen nog bij. Het brede assortiment van MPM is dus een rechtstreeks gevolg van de verplichte OEM-voorschriften van de autofabrikanten. MPM levert - dankzij de goede relatie met de diverse OEM-leveranciers - zelfs diverse ATF's, die in de vrije formulatie nog niet of nauwelijks beschikbaar zijn. Bovendien kan soms door ogenschijnlijk kleine wijzigingen in de transmissie (bijvoorbeeld afdichtingsmateriaal) een oude specificatie niet meer worden gebruikt in een nieuwe transmissie. MPM houdt dit precies bij.

Waarom moet ATF vervangen worden?
Aan alle ATF-basisoliën worden additieven toegevoegd, die de eigenschappen verbeteren, zoals bijvoorbeeld thermische stabiliteit, anti-schuimvorming, anti-emulsievorming, geluiddemping en een lange verversingstermijn. Met additieven is het bijvoorbeeld mogelijk om vuil en metaaldeeltjes, die ontstaan door slijtage, in te kapselen en uit de olie te filteren. Bij hoge temperaturen en onder hoge belasting wordt het smeer-middel echter afgebroken. Zuurstof reageert met bepaalde delen van de oliemoleculen, waardoor onstabiele moleculen worden gevormd en er polymerisatie optreedt: de olie wordt dikker, de viscositeit neemt af en er treedt vuilafzetting, zuurvorming en additievenverlies op. Een olie die eenmaal aan het verouderen is dikt steeds verder in en zal dus vervangen moeten worden. Autofabrikanten schrijven dit in het onderhoudschema ook gewoon voor.

Wat zijn de klachten?
Automatische transmissies met ingedikte olie krijgen problemen. De automaat verliest aan functionaliteit, gaat slechter schakelen, resoneert en trilt en maakt allerlei bijgeluiden. De trillingen kunnen zo erg worden, dat de automaat daar fysiek aan kapot gaat. Ook kan het lijken of de auto onregelmatig stationair loopt en bij lage temperaturen maakt de automaat meer lawaai en kruipt de auto meer. De automaat schakelt steeds langzamer van R naar D en andersom en 'klapt' soms hard in de versnellingen. Vaak wordt dan gedacht dat de rembanden versleten zijn, maar meestal is het een kwestie van vervuilde ATF, waardoor de rembanden onvoldoende grip hebben.
Dat is dus geen mechanische probleem, want met nieuwe ATF is het probleem opgelost. Veel revisiebedrijven hebben inmiddels ervaring met automatische transmissies, die binnenkomen om gereviseerd te worden, maar die al geholpen zijn met nieuwe ATF.

Elke auto z'n eigen online handleiding
Veel garagebedrijven weten niet hoe ze ATF moeten vervangen en zien op tegen de
gecompliceerde techniek van een automatische transmissie. MPM constateert zelfs een kloof tussen universele garagebedrijven en het dealerkanaal: de universele garagebedrijven vervangen veel te weinig ATF. Net als vroeger - toen universele garagebedrijven geen diagnosekast hadden en klanten kwijtraakten aan het dealerbedrijf - raken universele garagebedrijven nu klanten kwijt, omdat ze niet weten hoe ze ATF moeten vervangen. Maar volgens MPM is het helemaal niet zo moeilijk. Toegegeven: de tijd van plug uit- en indraaien en via de zijkant vullen tot de bak overloopt is voorbij, maar met de juiste handleiding kan iedere monteur ATF's vervangen. MPM gaat nog dit jaar een website lanceren met alle handleidingen, die gemakkelijk zijn te selecteren via de QR-code op de nieuwe verpakkingen. MPM verwacht dat dit de angst voor het onbekende wegneemt en hoopt daarmee te bereiken dat universele garagebedrijven vaker ATF's gaan vervangen.

Kansen voor universele garagebedrijven
Voor het vervangen van ATF's zijn geen grote investeringen nodig. Elke grossier heeft sets met pluggen, adapters, spuiten en slangen in het assortiment en mocht speciaalgereedschap nodig zijn, dan hebben de grossiers dat voor vaste klanten meestal op uitleenbasis beschikbaar. Auto's met automatische trans-missies worden steeds populairder en ook auto's met DSG-bakken hebben inmiddels de leeftijd gekregen dat ze bij universele garagebedrijven in onderhoud zijn. Er liggen dus genoeg kansen voor universele bedrijven. Het vervangen van ATF's biedt hen de mogelijkheid om de klant aan zich te binden. Bovendien zorgt het voor een grotere klanttevredenheid, want na het vervangen van ATF schakelt een automaat weer vlot, trillingsvrij en zonder problemen.
Het is niet moeilijk om dit aan de klant te verkopen, want het vervangen van ATF is als regulier onderhoud terug te vinden in elk instructieboekje van de autofabrikant. De MPM grossier kan iedere noodzakelijke ATF leveren van kleinverpakking tot bulk.

Nu bij MPM beschikbaar: de nieuwste ATF-specificatie MB 236.15
movingthingsforward