05000ESP-FE MPM Motor Oil ESP-FE 0W-20
3 april 2017
16000MB9 Automatic Transmission Oil
23 maart 2017
E9001 Dopkraan t.b.v. 20 ltr. can
16 december 2016
Vernieuwd MPM Leenauto programma
6 december 2016
Automechanika 2016
31 augustus 2016
05000EDT Motor Oil 0W-30 Premium Synthetic EDT
4 april 2016
18000ECO Gearbox Oil 75W-80 GL-4 Premium Synthetic ECO
9 februari 2016
MPM 50000BWH BorgWarner Fluid GEN I & MPM 50000BWHS BorgWarner Fluid GEN II-V
21 januari 2016
MPM Oil introduceert met trots PP200CR MPM Ceramic Paste
5 oktober 2015
Wijziging verversingsinterval motorolie VW Golf GTE / Audi A3 e-tron
30 september 2015
MPM Oil introduceert met trots 02000HZ Motor Oil 20W-50 Classic High Zinc
14 september 2015
MPM Oil introduceert met trots 05000MBT Motor Oil 5W-30 Premium Synthetic MBT
9 september 2015
MPM Oil introduceert met trots 05000VLV Motor Oil 0W-20 Premium Synthetic Low Viscosity
23 juli 2015
MPM Oil introduceert met trots Motor Oil 0W-30 Premium Synthetic
30 maart 2015
Bedankt voor uw bezoek op Automechanika 2014
22 september 2014
Nieuwe uitstraling MPM vaten
16 januari 2014
ATF verversen was nog nooit zo makkelijk
27 september 2013
Antifreeze Premium Longlife G13 Concentrate
20 september 2013
Coolant Premium Longlife -40°C G13 Ready to Use
20 september 2013
Shift Control Fluid
Premium Synthetic
25 augustus 2013
MPM lanceert haar nieuwe catalogus!
19 augustus 2013
MPM introduceert complete lijn motorfietsoliën!
16 juli 2013
MPM-blauw bloed laat Koninklijke schaakstukken stralen
2 mei 2013
MPM 05000A met Scania LDF-2 goedkeuring
19 december 2012
MPM Antivries en Koelvloeistof
13 december 2012
MPM 86000C/CBL met VAG Prolongatie
12 november 2012
Nieuw! De MPM 4 liter can
18 oktober 2012
Vervang ATF's op tijd
30 augustus 2012
16000MB7S Automatic Transmission Fluid
28 augustus 2012
Minerale transmissieolie voor klassiekers
23 augustus 2012
MPM Marine Line
30 maart 2012
Daimler prolongatie
20 januari 2012
VAG Prolongatie
10 januari 2012
50000MBL Level Control Fluid MB 344.0
18 november 2011
05000C3 Motoroil 5W-40 Premium Synthetic C3
11 oktober 2011
Officiële DEXOS2 goedkeuring!
11 april 2011
Nieuwe verpakking
28 maart 2011
www.mpmoil.nl nieuwe stijl!
14 maart 2011
Handreiniger van blik in PET
15 februari 2011
16000DSG - MPM DSG Special Fluid
1 februari 2011
20000LV & 16000ZF6S
17 december 2010
Chemicaliën in het nieuw
26 november 2010
Nieuwe technologieën, nieuwe smeermiddelen
6 oktober 2010
The message is in the bottle..
9 september 2010
Nieuwe producten
1 maart 2010
MPM Antivries en Koelvloeistof
13 december 2012
MPM Antivries en Koelvloeistof worden op verschillende manieren geclassificeerd. Men kan onderscheid maken op basis van kleur of de aan de koelvloeistof gelinkte goedkeuringen (approvals). MPM Antivries en Koelvloeistof zijn op mono-ethyleen-glycol gebaseerde vloeistoffen en er kan in principe onderscheid worden gemaakt op basis van prestatie en op basis van de additieventechnologie.


Additieven in een MPM Antivries of MPM Koelvloeistof


In een MPM Antivries, welke nog met water moet worden aangelengd tot een gebruiksklaar mengsel, zit tot 95% glycol. De overige bestanddelen zijn additieven. De dosering van deze additieven zegt iets over de prestatie van een antivries. De additieven kunnen bestaan uit minerale toevoegingen of uit 'OAT' toevoegingen. Het OAT (Organische Additief Technologie) in glycol is de laatste 10 jaar zeer sterk doorgebroken. Men kan bepaalde minerale additieven ook gaan mengen met een aantal OAT additieven. Dit doet men om de voordelen van beiden te combineren en de nadelen te verminderen. MPM Premium Longlife Antifreeze VW 774G G12++ is hiervan een voorbeeld.


Minerale technologie


Als minerale additieven worden tot op heden fosfaten, silicaten, nitrieten en nitraten gebruikt. Een aantal mineralen zijn niet meer toegestaan wegens de impact op de gezondheid van de mens en/of het milieu. De voordelen welke deze additieven hebben is dat ze een beschermende laag vormen op de oppervlakken.


Organische technologie


Deze technologie heeft furore gemaakt nadat producenten zoals Ford, General Motors en Volkswagen omschakelden naar dit soort koelvloeistof. Zij hebben dan ook sterke verbeteringen tegenover de traditionele of minerale technologie. Onder meer wordt de levensduur van de waterpomp drastisch verhoogd en gaat door het geringe verbruik van deze additieven de koelvloeistof dikwijls 5 tot 10 jaar mee zonder noodzaak voor onderhoud. De additieven die hier gebruikt worden zijn in de regel snel biologisch of chemisch afbreekbaar, en dit samen met de verlengde verversingsinterval betekende dan ook naast de technische voordelen een duidelijke verbetering voor het milieu.

De additieven leggen geen dikke schaalachtige laag aan de binnenzijde van het motorkoelsysteem, waardoor warmte-overdracht vrijwel ongehinderd kan blijven plaatsvinden. Daar zit ook de technische uitdaging bij OAT koelmiddelen, want door de steeds grotere energiedichtheid en de kleiner wordende wanddiktes moet de constructeur dikwijls afrekenen met microscheurtjes in de cilinderkop. Temeer omdat er steeds meer gevoelige legeringen gebruikt worden.


Hybride en lobrid Antivries en Koelvloeistof


Door het toevoegen van mineralen aan de OAT koelvloeistoffen kunnen scheurtjes dikwijls 'afgestopt' worden, wat bij een zuivere OAT technologie niet kan. Uiteraard worden nog andere voordelen nagestreefd door het opnieuw toevoegen van mineralen aan deze zuiver organische koelvloeistof, welke volledig wordt bepaald door de constructeur. Meestal wordt de aard van de additiefsamenstelling gedicteerd door de specifieke problemen die men heeft bij het koelen van de moderne motoren. Men mag hierbij niet vergeten dat de nieuwste motoren tot 3 verschillende, onafhankelijk werkende koelsystemen kunnen hebben, op verschillende drukken en temperaturen, en dat het volume steeds toeneemt. Zo was het koelsysteem van de generatie motoren voor 2005 enkelvoudig uitgevoerd, en had volume van niet meer dan 7 liter tegenover 10 tot 15 liter in een koelsysteem vanaf 2010. De moeilijkheid bij het proces is om deze mineralen in een silicaat gebaseerde antivries of koelvloeistof te stabiliseren. Die techniek is pas met de komst van de lobrid silicaat koelvloeistoffen volledig beheerst en ook toegepast in de MPM Premium Longlife Coolant -40 °C Citroën & Peugeot.

Wegens de hierboven vermelde gevoeligheden van moderne motoren heeft MPM de constructeur goedgekeurde Antivries en Koelvloeistoffen tot hun beschikking. MPM Premium Longlife Coolant -40°C VW TL 774F G12+ met de officiële Volkswagen goedkeuring is hiervan een voorbeeld.
movingthingsforward