E9001 Dopkraan t.b.v. 20 ltr. can
16 december 2016
Vernieuwd MPM Leenauto programma
6 december 2016
Automechanika 2016
31 augustus 2016
05000EDT Motor Oil 0W-30 Premium Synthetic EDT
4 april 2016
18000ECO Gearbox Oil 75W-80 GL-4 Premium Synthetic ECO
9 februari 2016
MPM 50000BWH BorgWarner Fluid GEN I & MPM 50000BWHS BorgWarner Fluid GEN II-V
21 januari 2016
MPM Oil introduceert met trots PP200CR MPM Ceramic Paste
5 oktober 2015
Wijziging verversingsinterval motorolie VW Golf GTE / Audi A3 e-tron
30 september 2015
MPM Oil introduceert met trots 02000HZ Motor Oil 20W-50 Classic High Zinc
14 september 2015
MPM Oil introduceert met trots 05000MBT Motor Oil 5W-30 Premium Synthetic MBT
9 september 2015
MPM Oil introduceert met trots 05000VLV Motor Oil 0W-20 Premium Synthetic Low Viscosity
23 juli 2015
MPM Oil introduceert met trots Motor Oil 0W-30 Premium Synthetic
30 maart 2015
Bedankt voor uw bezoek op Automechanika 2014
22 september 2014
Nieuwe uitstraling MPM vaten
16 januari 2014
ATF verversen was nog nooit zo makkelijk
27 september 2013
Antifreeze Premium Longlife G13 Concentrate
20 september 2013
Coolant Premium Longlife -40°C G13 Ready to Use
20 september 2013
Shift Control Fluid
Premium Synthetic
25 augustus 2013
MPM lanceert haar nieuwe catalogus!
19 augustus 2013
MPM introduceert complete lijn motorfietsoliën!
16 juli 2013
MPM-blauw bloed laat Koninklijke schaakstukken stralen
2 mei 2013
MPM 05000A met Scania LDF-2 goedkeuring
19 december 2012
MPM Antivries en Koelvloeistof
13 december 2012
MPM 86000C/CBL met VAG Prolongatie
12 november 2012
Nieuw! De MPM 4 liter can
18 oktober 2012
Vervang ATF's op tijd
30 augustus 2012
16000MB7S Automatic Transmission Fluid
28 augustus 2012
Minerale transmissieolie voor klassiekers
23 augustus 2012
MPM Marine Line
30 maart 2012
Daimler prolongatie
20 januari 2012
VAG Prolongatie
10 januari 2012
50000MBL Level Control Fluid MB 344.0
18 november 2011
05000C3 Motoroil 5W-40 Premium Synthetic C3
11 oktober 2011
Officiële DEXOS2 goedkeuring!
11 april 2011
Nieuwe verpakking
28 maart 2011
www.mpmoil.nl nieuwe stijl!
14 maart 2011
Handreiniger van blik in PET
15 februari 2011
16000DSG - MPM DSG Special Fluid
1 februari 2011
20000LV & 16000ZF6S
17 december 2010
Chemicaliën in het nieuw
26 november 2010
Nieuwe technologieën, nieuwe smeermiddelen
6 oktober 2010
The message is in the bottle..
9 september 2010
Nieuwe producten
1 maart 2010
ATF verversen was nog nooit zo makkelijk
27 september 2013


Service van MPM Oil: OEM-handleidingen voor ATF verversen

MPM Oil heeft voor elke auto een duidelijke OEM-handleiding om ATF bij te vullen of te verversen. De handleidingen zijn onder andere geschreven in het Nederlands en voorzien van duidelijke tekeningen. De handleidingen zijn te vinden via onze productaanbeveling. ATF bijvullen of verversen was nog nooit zo makkelijk; elke autotechnicus kan ermee uit de voeten.



Aan automatische transmissies worden zware eisen gesteld. Met een geringe hoeveelheid automatische transmissie vloeistof (ATF) moet veel vermogen worden overgebracht op de aandrijflijn. De al jaren stijgende populariteit van automatische transmissies in de verkoop van nieuwe auto's, zorgt nog niet bij alle garagebedrijven voor een even groot enthousiasme om ATF bij te vullen of te verversen. ATF is hygroscopisch (vochtopnemend) en de thermische belasting van ATF is hoog, vooral bij stevig optrekken en afremmen. Bij een sportieve rijstijl en door pompverliezen in de koppelomvormer ontstaat hitte, die zowel voor een afbraakproces van de olie zorgt als voor een verandering van de viscositeit. Door vuil en slib neemt het smerende vermogen van de ATF af, terwijl de slijtage toeneemt en er daardoor nog meer vervuiling ontstaat. De vuildeeltjes zetten zich in de hele bak af en beïnvloeden de stuurventielen en andere componenten, zoals de koppelingsplaten en de koppelomvormer. De automaat verliest aan functionaliteit, gaat slechter schakelen, resoneren, slippen, bonken, trillen en maakt allerlei bijgeluiden. Ook kruipt de auto meer, schommelt het toerental en neemt het brandstofverbruik toe. Kortom, het is hoog tijd om de ATF te verversen.

Kansen voor universele bedrijven
Wanneer een automaat steeds langzamer van R naar D en andersom schakelt en hard in de versnellingen 'klapt', is dat lang niet altijd een kwestie van versleten rembanden. Meestal hebben de rembanden, simpelweg door vervuilde ATF, onvoldoende grip. Het onderstreept het belang van het op tijd verversen van ATF. Veel typische automaatklachten zijn op te lossen en zelfs te voorkomen door regelmatig ATF te verversen. Hoogwaardige synthetische ATF-producten rekken weliswaar de verversingstermijn steeds verder op, maar dat wil niet zeggen dat er nooit meer bijgevuld of ververst hoeft te worden. Hier ligt een kans voor de universele garagebedrijven. ATF bijvullen of verversen zorgt voor een grotere klanttevredenheid, want na de verversing schakelt een automaat weer vlot, trillingsvrij en zonder problemen.
Het verversen van ATF biedt de universele auto-bedrijven een unieke mogelijkheid om daarmee klanten aan zich te binden.

Spoelen of verversen
Het verversen van de ATF kan met een spoelautomaat, die spoelt, reinigt en vult. Spoelautomaten worden via de retourleiding aangesloten op het oliecircuit van de transmissie, waardoor de ATF zowel door de transmissie als de spoelautomaat circuleert. Aan het spoelen zitten nogal wat haken en ogen. De hoeveelheid tijd bijvoorbeeld. Het spoelen zelf duurt slechts een half uurtje, maar in veel gevallen moet er twee à drie uur gesleuteld worden, voordat de adapter op de versnellingsbak is gemonteerd en soms moeten eerst een tussenas of brackets gedemonteerd worden. Spoelen is technisch een goede oplossing, maar financieel is het vooral een dure oplossing. Bovendien is het lang niet altijd nodig. Veel auto's hebben behalve een plug op de versnellingsbak ook nog een plug op de koppelomvormer, zodat bijna alle oude ATF is af te tappen; in die gevallen is spoelen dus nooit nodig en volstaat het verversen van ATF op de traditionele manier. Als er geen aftapplug is, volstaat het de carterpan volledig te verwijderen.

Handleiding opvragen via kenteken
In de praktijk blijken veel autotechnici niet te weten hoe ze ATF moeten verversen. Ze zien op tegen de gecompliceerde techniek van een automatische transmissie en vragen zich af welke investeringen nodig zijn. Om met dat laatste te beginnen: voor het verversen zijn nauwelijks investeringen nodig. Elke grossier heeft de benodigde pluggen en adapters in het assortiment en de grossier kan iedere noodzakelijke ATF van MPM Oil leveren van kleinverpakking tot bulk.

Om alle eventuele twijfels weg te nemen, heeft MPM Oil van duizenden auto's handleidingen online gezet, waarin uitgelegd wordt hoe de ATF is te verversen. De juiste auto is gemakkelijk te selecteren via het kenteken. Elke auto heeft z'n eigen handleiding. Als de automaten in verschillende auto's worden gebruikt, kunnen de procedures voor dezelfde automaat toch verschillend zijn, want door een andere type motormanagement kunnen de voorschriften verschillen. De handleiding van MPM legt het allemaal uit.

Stapsgewijze begeleiding
Iedere autotechnicus kan nu ATF bijvullen of verversen, want alle handleidingen zijn in het Nederlands geschreven (maar ook leverbaar in het Engels en Zweeds). De handleidingen zijn voorzien van duidelijke tekeningen en met pijltjes wordt aangegeven waar de aftapplug is te vinden en waar eventueel een overstroompijp door het niveaugat gestoken dient te worden. De handleidingen leiden de autotechnici gedetailleerd en stapsgewijs door het hele proces. Een voorbeeld uit een handleiding: "Duw de versnellingspook in stand 'P', zorg ervoor dat het voertuig horizontaal staat, verwijder de onderste motorafdekplaat, laat de motor stationair lopen, druk op het rempedaal en houd deze ingedrukt. Kies beurtelings alle versnellingen, pauzeer in elke versnelling gedurende twee à drie seconden. Houd de temperatuur van de transmissievloeistof in de gaten totdat de temperatuur op het niveau komt van 35°C." Tekst en tekeningen zijn zo duidelijk, dat ook autotechnici die nog nooit eerder ATF hebben ververst, er vanaf nu geen enkele moeite mee zullen hebben.

Handleidingen gratis te downloaden
Voor het verversen van ATF is meestal geen speciaalgereedschap nodig, maar als dat wel het geval is, dan hebben veel grossiers voor hun vaste klanten speciaalgereedschap op uitleenbasis beschikbaar. In de handleiding staat overigens aangegeven of er speciaalgereedschap nodig is en worden, als dat het geval is, ook de officiële OE-nummers van dat gereedschap aangegeven. De mogelijkheid om handleidingen te downloaden en uit te printen is een unieke service. MPM Oil heeft inmiddels al voor vele duizenden auto's handleidingen geplaatst en daar worden nog dagelijks handleidingen aan toegevoegd. Deze service geldt hoofdzakelijk voor Europese en Japanse voertuigen vanaf het bouwjaar 2000. Er zijn geen inlogcodes of lidmaatschappen nodig; de handleidingen zijn gratis te downloaden en uit te printen. MPM Oil verwacht met deze service alle belemmeringen weg te nemen bij autotechnici, die tot nu toe nog twijfelden aan het zelf bijvullen of verversen van ATF.

Als standaard service beveelt MPM Oil niet alleen het juiste ATF smeermiddel aan, maar worden ook de overige vloeistoffen aanbevolen.

movingthingsforward