ATF, al bijna 20 dwingend voorgeschreven verschillende soorten…

In Europa worden steeds meer nieuwe auto’s geleverd met een automatische transmissie. De reden hiervan is uiteraard het grote comfort, maar ook de komst van het (semi) autonoom rijden. Dit laatste vereist een automatische transmissie. Met functies als ‘distance control’ en ‘file-assistentie’ kunnen auto’s semi automatisch rijden tussen 0 en bijvoorbeeld 130 km per uur.

De verschillende soorten automatische transmissiesystemen vereisen ieder op zich een zeer specifieke olie om de transmissie tijdens de gehele levensduur probleemloos en storingsvrij te laten functioneren. Deze olie moet op tijd ververst worden zodat de transmissie goed blijft functioneren. In deze nieuwsbrief leest u meer over automatische transmissies en de hiervoor benodigde oliën.

Overzicht van de verschillende soorten automatische transmissies

/assets/6d1e72f7-589c-4daa-b7d0-81e84c64953f.jpg

AMT - Automatic Manual Transmission
(geautomatiseerde handgeschakelde transmissie)

Veel berijders ervaren dit systeem als een automatische transmissie, maar het is in feite een handgeschakelde versnellingsbak bediend door een ‘robot’. Voorbeelden van een dergelijke transmissie zijn de Opel Easytronic en Alfa Romeo Selespeed transmissies.

Vloeistoffen die voor de AMT transmissie nodig zijn:

  • transmissieolie (bijvoorbeeld 18000MTF)
  • electro/hydraulische aansturing (bijvoorbeeld 50000SCF)

Verversingstermijn: deze zijn vergelijkbaar met die van handgeschakelde transmissies.

/assets/672b7fd0-043b-4cf2-90a6-f6ededc961a6.jpg

DCT - Double Clutch Transmission
(dubbele platenkoppeling transmissie)

Dit systeem is een versnellingsbak met dubbele koppeling en twee assen. De oneven versnellingen en de even versnellingen liggen op twee afzonderlijke assen. Het systeem wordt door de VAG groep DSG (Direct Shift Gear) genoemd. Deze transmissies kunnen met een droge of een natte koppeling zijn uitgevoerd, waarbij de natte koppelingsplaten in een oliebad draaien.

Vloeistoffen die voor de DSG transmissie nodig (kunnen) zijn:

  • indien het een uitvoering betreft met ‘natte’ koppeling is er vloeistof voor de koppelingsplaten (bijvoorbeeld 16000DCTF)
  • vloeistof voor het transmissiegedeelte (bijv. 16000DSG)
  • vloeistof voor de aansturing, actuator (bijv. 50000)

Verversingstermijn: DCT/DSG transmissies moeten absoluut op tijd, volgens de door de fabrikant opgegeven intervallen, ververst worden. Meestal is dat tussen de 60.000 en 120.000 kilometer.

/assets/dc2de084-9207-4c2a-91c0-61cc1cdd21cb.jpg

CVT Continue variabele transmissie (CVT)

Dit systeem kent geen vaste versnellingen. Het toerental wordt bepaald met het gaspedaal en de CVT zorgt ervoor dat je versnelt. Het hart van de CVT transmissie wordt gevormd door een zogenaamde duwband of -ketting. Deze duwband of -ketting loopt over twee poelies waarvan de diameters variëren, waardoor een traploze overbrenging tot stand gebracht wordt. CVT’s worden veelal door Japanse autofabrikanten gebruikt maar ook de Audi Mulitronic is een CVT transmissie.

Vloeistoffen die voor de CVT transmissie nodig zijn:

  • CVT vloeistof, (bijvoorbeeld 16000CVT)

Verversingstermijnen: deze liggen bij CVT transmissie meestal tussen de 60.000 en 120.000 kilometer.

/assets/890c6155-ff9c-4bed-a8ad-60171ebb35ef.jpg

Automatische Transmissie (AT)

Met dit systeem wordt bedoeld de conventionele automaat met koppelomvormer.

De automatische transmissie van een moderne auto heeft tijdig en adequaat onderhoud nodig. Er zijn verschillende fabrikanten, die verschillende systemen van automatische transmissies produceren. Deze stellen elk andere eisen aan de transmissieolie. De verschillen zitten bijvoorbeeld in de viscositeit en wrijvingskarakteristiek. De olie voor een AT type transmissie wordt in het algemeen ATF genoemd; Automatische Transmission Fluid. Er zijn vele merk/model specifieke voorschriften voor ATF oliën, een voorbeeld is de 16000MB9 voor een 9-traps Mercedes Benz automatische transmissie.

Verversingstermijn: Automerken geven soms aan dat spoelen of verversen van de transmissievloeistof niet nodig is. MPM adviseert de olie van de automatische transmissie (AT) na circa 90.000 kilometer te verversen om reparaties en hoge kosten te voorkomen. Omdat bij dit type transmissieolie achterblijft in de koppelomvormer (en oliekoeler + leidingen), is spoelen en afvullen met nieuwe olie vaak beter dan verversen.

Gevolgen gebruik van de verkeerde transmissie olie

  • Automaat schokt bij het doorschakelen.
  • Automaat schakelt niet tijdig door.
  • Automaat kan versnelling niet vasthouden.
  • Automaat reageert niet (goed) op kick-down.
  • Motor heeft last van schommelde toerentallen.
  • Automaat slipt door.
  • Het brandstofverbruik is buitengewoon hoog.
  • Slijtage en schade door gebrek aan smering.

Ook om duurzaam en ‘groen’ te rijden is het tijdig en juist verversen van de transmissievloeistof essentieel. U, uw klanten en het milieu gaan er op vooruit.

Voor technische vragen:

Neem contact op met MPM Technical Support.

Samenvatting:
  • Groeiend marktaandeel van auto’s met een automatische transmissie.
  • De werking van de verschillende soorten automatische transmissies is wezenlijk anders. Per soort is de specifieke olie nodig, die de autofabrikant voorschrijft.
  • Automatische transmissies moeten op tijd ververst worden; geen “filled for life” toepassing, ondanks dat de autofabrikant dat soms belooft.
  • Storingen en schades met automatische transmissies worden voorkomen door de juiste olie te gebruiken en op tijd te verversen.

Tips voor in de werkplaats
  • Op de MPM website vindt u vulhandleidingen voor automatische transmissies.
  • Wijs de klant erop dat transmissieolie op tijd ververst moet worden. “filled for life” bestaat niet.
  • Meng nooit verschillende soorten automatische transmissieoliën.
  • Zorg dat ervoor dat transmissieolie op peil is. Te laag niveau veroorzaakt risico op storing of schade zoals verbrande natte koppelingsplaten.
  • Lees waar mogelijk eerst foutcodes uit. Maar stel uzelf altijd op de hoogte van de werking van de automatische transmissie van uw klant door een proefrit.
  • Vang de olie altijd apart op en doe een visuele- (kleur, slijtagedelen) en geurtest. Wees alert op afwijkingen en zoek naar de oorzaak. Aanbevolen is een oliemonster achter te houden bij twijfelgevallen.
  • U kunt de transmissieolie via MPM laten analyseren.
  • Automatische transmissies met koppelomvormer kunnen beter gespoeld worden (al dan niet met een additief) in plaats van verversen.
  • De kleur van de automatische transmissieolie zegt niets over de kwaliteit, maar is wel een indicatie of de juiste olie wordt gebruikt. Met name bij Mercedes Benz komen verschillende automatische transmissies voor die een andere soort olie nodig hebben. Hier kan de kleur van de olie helpen (MB 236.14 is rood; MB 236.15 is blauw).
  • Altijd de voorgeschreven transmissieolie gebruiken! Bij twijfel navragen welke specificatie voor de betreffende transmissie wordt voorgeschreven.
OEM News
MPM OEM Newsletter #8 - CS · 1,09 MB
MPM OEM Newsletter #8 - DE · 885,94 KB
MPM OEM Newsletter #8 - EL · 882,48 KB
MPM OEM Newsletter #8 - EN · 943,77 KB
MPM OEM Newsletter #8 - EN-UK · 921,65 KB
MPM OEM Newsletter #8 - FR · 761,36 KB
MPM OEM Newsletter #8 - HU · 1,14 MB
MPM OEM Newsletter #8 - IT · 3,32 MB
MPM OEM Newsletter #8 - NL · 693,68 KB
MPM OEM Newsletter #8 - PL · 787,61 KB
MPM OEM Newsletter #8 - RO · 787,58 KB
MPM OEM Newsletter #8 - SK · 1,14 MB
MPM OEM Newsletter #8 - SR · 773,76 KB
MPM OEM Newsletter #8 - SV-SE · 907,39 KB
MPM OEM Newsletter #8 - UK · 1,13 MB

MPM Nieuws

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten