‘Creation d’Automobile’

De Franse automerken zijn sinds het begin van de vorige eeuw niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. De meest verkochte Franse automerken zijn Renault, Peugeot en Citroën. Recent is ook het automerk Opel onderdeel geworden van de PSA ( Peugeot & Citroën) groep. Van de door de Franse autofabrikanten gemaakte auto’s wordt 80% buiten Frankrijk verkocht. Naast de personenwagens zijn de Franse merken ook veel te vinden in het segment lichte bedrijfswagens.

De Franse automerken staan van oudsher bekend om hun vooruitstrevende (soms zelfs gewaagde) vormgeving in combinatie met de toepassing van de nieuwste technologieën. Op gebied van motoren/transmissies worden er door de Franse automerken de laatste jaren dan ook zeer specifieke eisen aan de motor-, transmissie-oliën en koelvloeistoffen gesteld. Eisen die gericht zijn op het voorkomen van schade, slijtage, onnodig brandstofen oliegebruik en uiteraard reductie van emissie ter bescherming van het milieu en de mens.

/assets/cfb55e05-e36d-4e2d-89e5-2cb64c3ab100.png

Samengevat:

  • Franse automerken (Renault, Peugeot, Citroën) en modellen zijn voorzien van de meest moderne technologieën gericht op het voorkomen van schade, slijtage, onnodig brandstof- en oliegebruik en uiteraard reductie van emissie ter bescherming van het milieu.
  • Franse autofabrikanten schrijven dwingend het gebruik van zeer specifieke smeeroliën (motor- en transmissie) voor, die moeten voldoen aan merk specifieke specificaties (OEM specificaties).
  • Ook schrijven de Franse autofabrikanten voor hun verschillende modellen specifieke koelvloeistoffen voor.

Tips voor in de werkplaats:

  • De gebruikte moderne technologie in de Franse automerken is zeer hoogwaardig. Deze technologie is gericht op comfort, vermogen, koppel, brandstofbesparing, emissie-reductie en duurzaam rijden. En vereist de door de Franse autofabrikanten voorgeschreven oliën en vloeistoffen.
  • De Franse autofabrikanten werken met hun eigen (OEM), dwingend voorgeschreven zeer specifieke motor- en transmissieolie specificaties. Voor de PSA groep beginnen deze met B71 (bijvoorbeeld B71 2296), voor Renault beginnen deze met RN (bijvoorbeeld RN 0720).
  • Raadpleeg altijd de MPM website (www.mpmoil.nl) in uw eigen taal voor het juiste olie- en koelvloeistof advies voor de betreffende Franse auto.

/assets/7659bfd8-bbab-44c3-a6c0-a7f5c3737253.png

MPM oliën en vloeistoffen speciaal voor de Franse automerken

Franse automerken, de OEM’s zoals Renault, Peugeot en Citroën, gebruiken meestal volledig door hen zelf ontwikkelde en geproduceerde motoren en transmissies. Voor deze motoren en transmissies schrijven de Franse autofabrikanten hun OEM specificaties voor. Hierbij wordt niet verwezen naar een algemene ACEA of API specificatie. Voor het merk Opel zullen naar verwachting ook OEM eigen en nieuwe oliespecificaties komen nu Opel onderdeel uitmaakt van de PSA groep. Dit zullen de zogenaamde OV specificaties worden, Opel/Vauxhall.

MPM heeft een zeer compleet leveringsprogramma motor- en transmissie oliën en koelvloeistoffen voor de Franse automerken.

/assets/80dc8b2f-3255-47cb-af1e-f2d44e77204c.png

De Turbo PureTech 3-cilinder benzinemotor van PSA

De Europese emissie eisen uit 2014 en de nieuwe hybride aandrijflijnen hebben geleid tot nieuwe technologieën in de huidige toegepaste motoren en aandrijflijnen bij ook de Franse autofabrikanten. Voorbeelden zijn cilinder coating, variabele kleptiming voor in- en uitlaatkleppen, hoge druk directe benzine-inspuiting (TGDI) en GPF (Gasoline Particle Filter). Deze technologieën hebben direct invloed op de samenstelling van de motoren transmissie-oliën. Ook het fenomeen van LSPI bij TGDI motoren (zie ook MPM OEM nieuwsbrief nummer 4) heeft invloed op de samenstelling van de motorolie. Allemaal ontwikkelingen die bij de Franse autofabrikanten leiden tot het voorschrijven van hun eigen zeer specifieke motor- en transmissie-oliën. Belangrijk is dus de juiste olie, met de door de fabrikant voorgeschreven specificatie, te gebruiken. Op de MPM website kunt u vinden welke olie geschikt is voor deze auto’s.

Koelvloeistoffen

Naast hun specifieke eisen aan de oliën hebben zowel de Renault als de PSA groep hun eigen specifieke eisen voor koelvloeistof voor de modernere auto’s. PSA schrijft bijvoorbeeld een koelvloeistof voor, die moet voldoen aan de PSA B71 5110 specificatie (MPM 86000CPC). Ook Renault hanteert een eigen zeer specifieke koelvloeistof, dit is de MPM 86000CRN.

Beide producten zijn ook als antivries (concentraat) beschikbaar. Het gebruiken van de dwingend voorgeschreven koelvloeistof is minstens zo belangrijk voor het borgen van de levensduur van de motoren van de modellen van de Franse autofabrikanten.

/assets/8ca1461d-d73c-4970-a90d-997ca99d7055.png
86000CPC • MPM Coolant Premium Longlife Citroën / Peugeot

/assets/1f54ec0b-b0db-4dd2-b036-b31623707e86.png
86000CRN • MPM Coolant Premium Longlife Renault

Voor technische vragen:

Neem contact MPM Technical Support.

OEM News
MPM OEM Newsletter #5 - CS · 1,87 MB
MPM OEM Newsletter #5 - DE · 1,05 MB
MPM OEM Newsletter #5 - EL · 1,13 MB
MPM OEM Newsletter #5 - EN · 1,08 MB
MPM OEM Newsletter #5 - EN-UK · 1,08 MB
MPM OEM Newsletter #5 - FR · 1,07 MB
MPM OEM Newsletter #5 - HU · 1,86 MB
MPM OEM Newsletter #5 - IT · 1,25 MB
MPM OEM Newsletter #5 - NL · 873,77 KB
MPM OEM Newsletter #5 - PL · 1,24 MB
MPM OEM Newsletter #5 - RO · 1,86 MB
MPM OEM Newsletter #5 - SK · 1,87 MB
MPM OEM Newsletter #5 - SR · 1,24 MB
MPM OEM Newsletter #5 - UK · 1,85 MB

MPM Nieuws

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten