Duurzaam en groen rijden?

Zorg voor tijdig en juist onderhoud! Gebruik in ieder geval de door de autofabrikant voorgeschreven motor- en transmissieoliën.

Milieu is ‘onze toekomst’. Bij MPM gaan kwaliteit en duurzaamheid al sinds onze start hand in hand. Mobiliteit en milieu worden vandaag in één adem genoemd. En de politieke agenda wordt eveneens in belangrijke mate bepaald door milieubeleid.
De automotive industrie werkt al decennia aan mobiliteit met een voortdurende afnemende belasting van het milieu.
Is de mobiliteit van de toekomst een super efficiente interne verbrandingsmotor, een hybride, een volledige elektrische aandrijving of misschien toch de brandstofcel (waterstof)?
De realiteit is dat zeker de komende 15 jaar de verbrandingsmotor niet is weg te denken. Diesel- en in personenwagens veelal benzinemotoren in combinatie met een elektrische aandrijving (hybride). Maar wel altijd zeer efficiënt en dus zuinig. Dit is echter uitsluitend mogelijk met gespecialiseerde motor- en transmissie oliën.
In deze nieuwsbrief kunt u lezen wat u kunt doen om duurzaam en groen te rijden.

Samenvatting:

  • De keuze voor de juiste motor- en transmissieolie betekent ook duurzaam en groen rijden.
  • Juist en op tijd onderhoud vermindert het brandstofverbruik, de CO2- en onder andere fijnstof (roet) uitstoot.
  • Het schoonhouden van het brandstofinjectiesysteem verbetert de efficiëntie en vermindert dus uitstoot.
  • Motoren en uitlaatgasnabehandelingsapparatuur kennen de laagste uitstoot bij de juiste bedrijfstemperatuur.

Tips voor in de werkplaats:

  • Gebruik alleen de juiste door de autofabrikant voorgeschreven motor- en transmissieolie; kwaliteit en viscositeit!
  • Voer het onderhoud op tijd uit. Ingedikte motorolie geeft een hoger brandstofverbruik.
  • Voer onderhoud altijd volledig uit, ook het op tijd vervangen van bijvoorbeeld het luchtfilter.
  • Mocht de motor sterk vervuild zijn dan is een ‘engine flush’ aan te bevelen (niet voor motor met ‘natte’ distributieriem).
  • Gebruik brandstofadditieven om het brandstofsysteem schoon te houden. In ieder geval bij elke beurt een additief aan de brandstof toevoegen. Beter is nog de klant een aantal flesjes te verkopen, zodat de klant dit regelmatig zelf ook aan de brandstof kan toevoegen.
  • Wijs uw klant erop dat het niet goed is, wanneer de motor niet op bedrijfstemperatuur (niet hoger dan 60C) komt door voortdurend korte ritjes.
  • Kijk naar de bestuurder en zijn /haar rijgedrag (bijvoorbeeld veel korte ritjes zoals stadsverkeer) en pas het interval hier op aan.

Duurzaam en groen rijden

De steeds scherpere wetgeving dwingt wereldwijd de autofabrikanten in een versneld tempo milieuvriendelijker (hybride) modellen met verbrandingsmotoren op de markt te brengen. In de Europese wetgeving zijn de normen vastgelegd voor uitlaatgas emissies en CO2 uitstoot. Normen waaraan de nieuwe auto’s moeten voldoen. Er zijn in Europa twee wetgevingen van kracht, die betrekking hebben op de uitlaatgas emissies:

  1. de EURO normen.
  2. CO2 wetgeving (‘klimaatakkoord Parijs’): in 2021 mag de gemiddelde (!) CO2 uitstoot van alle nieuwe auto’s die een fabrikant op de markt brengt, maximaal 95 gram CO2/km bedragen.

Wat is de EURO norm?

In de EURO normen zijn de uitlaatgasemissies vastgelegd. Het gaat hier over grenswaarden van de verschillende soorten uitlaatgasemissies: CO (koolmonoxide), NOx (stikstofoxiden), HC (koolwaterstoffen) en PM (deeltjes; bij diesel- en direct ingespoten benzinemotoren). Momenteel is de EURO 6 d- temp norm van kracht. De EURO 6 norm wordt gefaseerd ingevoerd. Het in de praktijk blijven voldoen aan de grenswaarden van de verschillende soorten uitlaatgassen, vereist vooral tijdig en adequaat onderhoud aan de auto’s. Een taak voor de professionele garagisten dus!

2018 Europa-23 Top 50 best verkopende merken op volgorde van gemiddelde C02 uitstoot (in g/km; naar volume gewogen)

1Tesla0.00-90 g/km: 0.8% of total regs. (2017: 0.2%)
2Smart89.8
3Toyota99.990-110 g/km: 22%
2017: 22%
4Peugeot107.7
5Citroen107.9
6Renault109.1
7Nissan110.6110-130 g/km: 67%
2017: 73%
8DS114.2
9Suzuki114.2
10Skoda116.7
11Lancia116.7
12Seat116.9
13Volkswagen118.8
14Fiat119.2
15Mitsubishi119.5
16Mini119.9
17Kia120.4
18Dacia120.8
19Lexus122.5
20Hyundai123.3
21Ford123.7
22Opel/Vauxhall125.6
23Honda127.0
24Audi127.6
25BMW128.9
26Alfa Romeo128.9
27Volvo130.0
28MG131.7130-130 g/km: 9%
2017: 4%
29Mazda135.2
30Mercedes139.6
31Abarth141.7
32Jeep142.5
33Jaguar142.8
34Infiniti142.9
35Subaru160.3160+ g/km: 1.9%
2017: 0.6%
36Ssangyong164.8
37Land Rover166.7
38Porsche183.0
39Lada186.8
40Lotus208.9
41Alpina209.0
42Maserati225.4
43McLaren249.6
44Cadillac255.8
45Chevrolet255.8
46Aston Martin261.8
47Bentley273.2
48Ferrari283.1
49Lamborghini323.2
50Rolls-Royce327.6
Bron: JATO 2018

Wat betekent de CO2 uitstoot wetgeving?:

CO2 (koolstofdioxide) komt vrij bij het verbranden van fossiele brandstoffen. Ook bij het opwekken van elektriciteit (voor bijvoorbeeld elektrische auto’s) door fossiele brandstoffen (bijvoorbeeld kolen en gas) komt er CO2 vrij. Er is een directe relatie tussen het verbranden van fossiele brandstof en de uitstoot van CO2. Dus brandstof besparen = CO2 reductie. Onderstaand een overzicht van de CO2 uitstoot, stand van zaken 2018, gemiddeld per merk voor alle modellen van de autofabrikanten.
(bron JATO 2018)

Hoe voorkom je als garagist en autobezitter dat het milieu onnodig belast wordt?

Door goed en op tijd onderhoud te plegen aan de technische systemen van de auto, wordt voorkomen dat er onnodig emissie plaatsvindt. Vervang bijvoorbeeld tijdig het luchtfilter (voor voldoende luchtaanvoer en dus optimale verbranding) en de bougies (Anders slechtere verbranding dus meer uitstoot schadelijke emissies). Een belangrijke factor is echter het gebruik van de juiste motor- en transmissieolie voor duurzaam en groen rijden. Door het gebruik van de door de autofabrikant voorgeschreven kwaliteit motorolie blijven de motor en het uitlaatgasnabehandelingssysteem het meest optimaal functioneren en wordt geen onnodig brandstof verbruikt. Ook de juiste viscositeit motorolie kiezen helpt significant. Te ‘dikke’ olie betekent meer wrijving, hetgeen een hoger brandstofverbruik betekent.
Motorolie heeft het zwaar te voorduren in motoren en het is dan ook essentieel de motorolie op tijd te verversen omdat olie in motoren zal indikken na verloop van tijd.
Daarnaast is het van belang om het brandstofinspuitsysteem goed schoon te houden. Vervuilde injectoren zorgen voor een slechtere verbranding en dus voor onnodige schadelijke uitstoot. Het advies is dan ook additieven aan de brandstof toe te voegen, die het systeem schoonhouden zoals MPM Complete Diesel System treatment of de MPM Complete Petrol System Treatment.

Ook andere zaken helpen om onnodige uitstoot te beperken.
Dit zijn onder andere:

  • Beheerst rijgedrag
  • Voorkomen onnodig stationair draaien
  • Banden op de juiste spanning houden
  • Zorg dat de motor regelmatig op de normale bedrijfstemperatuur komt (minimaal 60°C). De motor en het uitlaatgasnabehandelingssysteem werken optimaal als de motor op bedrijfstemperatuur is. Zorg er dus voor dat korte ritten, waarbij de motortemperatuur niet boven het minimum komt, zoveel mogelijk worden vermeden.

Voor technische vragen:
Neemt u contact op met MPM Technical Support.

OEM News
MPM OEM Newsletter #7 - CS · 703,33 KB
MPM OEM Newsletter #7 - DE · 634,69 KB
MPM OEM Newsletter #7 - EL · 683,64 KB
MPM OEM Newsletter #7 - EN · 524,1 KB
MPM OEM Newsletter #7 - EN-UK · 499,84 KB
MPM OEM Newsletter #7 - FR · 508,1 KB
MPM OEM Newsletter #7- HU · 706,69 KB
MPM OEM Newsletter #7- IT · 524,19 KB
MPM OEM Newsletter #7 - NL · 1,43 MB
MPM OEM Newsletter #7- PL · 543,26 KB
MPM OEM Newsletter #7- RO · 537,38 KB
MPM OEM Newsletter #7- SK · 719,18 KB
MPM OEM Newsletter #7 - SR · 534,01 KB
MPM OEM Newsletter #7 - UK · 677,77 KB

MPM Nieuws

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten