Beker en nieuwe onderdelen voor MPM Seaside Affair

December 2009 - Voor MPM Seaside Affair zit de laatste handeling van het seizoen 2009 erop. Tijdens de NTTO feestavond mocht het team de welverdiende beker voor de derde plaats in de 4,5 ton vrije klasse in ontvangst nemen. Daarnaast zijn de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen alweer in volle gang. Nieuw schoeisel moet voor meer grip zorgen terwijl ook al hard is gewerkt aan een nieuwe tank.

Zaterdag 14 november stond de jaarlijkse NTTO prijsuitreiking op het programma. Op deze avond worden traditioneel de bekers uitgereikt aan de winnaars van de A- en S-divisie. Namens MPM Seaside Affair mocht een trotse Rick Kramer in De Meern de beker in ontvangst nemen voor de prachtige derde plaats in het eindklassement van de 4,5 ton vrije klasse. Voor MPM Seaside Affair is de voorbereiding op het seizoen 2010 al begonnen. Zo waren na drie seizoenen de banden aan vervanging toe. Op diverse plaatsen kwam het canvas er doorheen en nogmaals opsnijden was geen optie. Maar minstens zo belangrijk, het team had het idee dat er op het gebied van grip nog wel wat te verbeteren viel. Hoog tijd dus voor nieuw schoeisel. Besloten werd om de banden, net als voorheen, te bestellen bij Hoosier Pulling Tires uit Reynolds, Indiana in Amerika, leverancier van banden aan diverse Amerikaanse toptractors. De nieuwe banden zijn van het type Firestone Puller 2000. Wat profiel betreft heeft het team gekozen voor de standaard wijze van snijden voor een vrije klasse tractor. Half november werden de banden door sponsor Van Zyverden in de werkplaats van MPM Seaside Affair afgeleverd. Binnenkort kan begonnen worden met het monteren op de velgen. Nieuw is ook de zelf ontworpen en gemaakte tank voor de vijfde motor. Dit was noodzakelijk geworden nadat het team had besloten de motor linksachter uit te voeren met een MSD ontsteking en een Waterman brandstofpomp. Een nieuwe MSD ontsteking is zoveel groter dan de 'oude' Mallory, dat deze vast zou lopen tegen de tank van de vijfde motor. De tank is gemaakt van drie millimeter dik aluminium en komt te hangen in een uit acht millimeter dik aluminium gefreesde steun die wordt bevestigd aan de bellhousing. Ook heeft MPM Seaside Affair bij Akerly & Childs (Valencia, Californië) een nieuwe zuigerveren slijpmachine aangeschaft. Zuigerveren dienen in de motorenbouw voorzien te worden van de juiste slotspeling. Om de compressie in de verbrandingsruimte up to date te houden dient de ruimte tussen de zuiger en cilinderwand goed afgedicht te blijven. Hierbij dient rekening te worden gehouden met het door de warmteontwikkeling tijdens het lopen van de motor veroorzaakte uitzetten van de verschillende materialen van de cilinderwand, zuiger en zuigerveer. De slotspeling, oftewel de ruimte tussen beide uiteinden van de zuigerveer, dient precies juist te zijn. Indien de slotspeling te ruim is ontstaat er compressieverlies en bij een te krappe slotspeling kan door het uitzetten van het materiaal de zaak vastlopen. Om deze slotspeling correct te krijgen dient bij elk nieuw setje zuigerveren deze speling ingemeten en aan de uiteinden van de zuigerveren verwijderd te worden. Dit verwijderen kan door er een vijltje langs te halen, maar een betere methode is het gebruik van een zuigerveren slijpmachine. Hiermee is de bewerking veel beter onder controle en worden de uiteinden van de zuigerveer onder de juiste hoek bewerkt. Dit voorheen lastige karweitje zal voortaan snel en accuraat kunnen worden gedaan.
Auteur
MPM Racing MPM Sports Seaside Affair Tractor pulling

MPM Sports

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten