Ultiem geluk en trieste pech bij MPM Pro Mod-rijders op Santa Pod

Santa Pod, 1 juni 2011 - Grotere tegenstellingen waren bijna niet mogelijk voor de in MPM-kleuren gestoken Nederlandse Pro Modified-rijders tijdens de Main Event op Santa Pod. David Vegter zette bij zijn eerste race onder de MPM-vlag een nieuw persoonlijk record op de klokken en kwalificeerde zich als beste Nederlander op een prachtige achtste plaats. Voor Rijsbergen/MPM-coureur Henri Joosten eindigde de eerste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap in een drama toen zijn Chevrolet Bel Air na een lachgasexplosie volledig in vlammen opging. Robert Koper had bij zijn rentree in het FIA EK de nodige aanpassingsproblemen en bleef in de kwalificatie steken op plaats 21. Bij de motoren bracht in de klasse Super Twin MPM-coureur Martijn de Haas het tot een nette tiende tijd.

De Main Event op Santa Pod Raceway, de eerste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing en de tweede wedstrijd van het UEM Europees Kampioenschap Drag Bikes had te kampen met typisch Engelse weersomstandigheden. Na zeven weken droogte was het op de twee kwalificatiedagen koud en winderig terwijl het op Bank Holiday maandag, de dag van de eliminaties, regende. Daarmee kwam er een voortijdig einde aan de wedstrijd en konden er voor het FIA en UEM Europees Kampioenschap alleen maar kwalificatiepunten worden toegekend. Maar liefst drie geheel of gedeeltelijk in MPM-uitmonstering gestoken Nederlandse Pro Modified-rijders verschenen er op Santa Pod aan de start. Voor David Vegter was de Main Event de eerste wedstrijd onder de MPM-vlag en een rentree na zijn onfortuinlijke crash tijdens de European Finals van 2009. Na weken hard werken was de '67 Camaro van Vegter Pro Mod Racing de maandag voor de Main Event klaar en kon daardoor nog net voor zijn vertrek van de fraaie MPM-bestickering worden voorzien. Dat het team goed werk had geleverd werd al snel duidelijk want bij het opstarten van de motor functioneerde alles naar behoren. De eerste kwalificatierun gaf ook vertrouwen want de start was meteen goed en hoewel Vegter daarna van het gas moest leverde de run geen problemen op. De tweede en derde kwalificatierun moest de Nederlander zijn Camaro echter na de burn out stilzetten met oliedrukproblemen. In de vierde en laatste kwalificatierun moest het dan gebeuren. Bij de start was de MPM-Camaro direct goed weg en na een keurige run verscheen er een tijd van 6,505 seconden op het scorebord. Niet alleen in de eerste echte run meteen een persoonlijk record voor Vegter maar daarmee schoof de MPM-coureur door naar de achtste kwalificatiepositie en was zelfs de beste Nederlander in het sterk bezette veld. "Dit is echt boven verwachting. De eerste drie runs voelde ik me nog niet op mijn gemak in de auto. Nadat ik met Andy Robinson gesproken had ging ik voor de vierde run heel anders in de auto zitten. Ik had er echt weer zin in en voelde me op mijn gemak. Die motor moet op zijn donder krijgen anders werkt alles alleen maar tegen. Ik schreeuwde het over de radio uit van vreugde toen ik over de finish kwam. Ik wil iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt dan ook ontzettend bedanken, Andy Robinson, Egbert van Post & Dros, Marck Harteveld voor het in één dag spuiten van mijn auto, Gerard Huizinga van HKR Techniek, MPM en natuurlijk mijn fantastisch crew die zulk fantastisch werk heeft geleverd", aldus een dolgelukkige David Vegter. De vreugde bij Vegter stond in schril contrast met de trieste aanblik van de overblijfselen van de Rijsbergen/MPM Chevrolet Bel Air van Henri Joosten. De rijder die eind vorig jaar zijn persoonlijk record op Santa Pod had teruggebracht tot 6,42 seconden kreeg direct bij de start van de eerste kwalificatieronde te maken met een enorme lachgasexplosie. Hoewel de vlammen snel leken te doven laaide het vuur even later toch weer op. Net op het moment dat Joosten zijn auto verlaten had was er, mede door de harde wind en een vermoedelijk bij de explosie gesprongen brandstofleiding, geen houden meer aan. Hoewel rescue marshalls snel ter plaatse waren konden ze niet voorkomen dat de Chevrolet Bel Air nagenoeg volledig uitbrandde. Gezien de enorme schade betekent het voor Joosten vermoedelijk dat er hiermee een einde komt aan zijn 27-jarige dragrace-carrière. Als derde Nederlander en tevens MPM-coureur bracht Robert Koper zijn fraaie '68 Pontiac Firebird aan de start. Na een jaar afwezigheid van het Europese strijdtoneel was het duidelijk even wennen voor de man uit Heemskerk. "Ik had de vaste routine nog niet terwijl dat wat met Henri vlak voor mijn neus gebeurde het ook al niet makkelijker maakte. De eerste run leverde meteen tireshake op terwijl er bij de derde run zoveel verwarring was tegen wie ik moest rijden dat mijn burn out volledig mislukte en de run de mist in ging. De vierde run moest ik door een kleine schade aan de motor die niet op tijd kon worden gerepareerd laten lopen. Jammer maar we hebben als team met ook nog een aantal nieuwe monteurs wat meer tijd nodig om er weer in te komen. Wel hebben we lekker aan de auto kunnen sleutelen zodat alles er voor de volgende race alweer 100% goed bijstaat." De met MPM ondersteuning rijdende FIA Europees Pro Modified kampioen Johan Lindberg zette tijdens de kwalificatie de derde tijd op de klokken en deed het daarmee uitstekend. Bij de motoren bracht het Haas Brothers Team in de klasse Super Twin de fraaie MPM Harley aan de start. Omdat het team de eerste wedstrijd van het UEM Europees Kampioenschap in Hongarije had moeten missen begon Martijn de Haas met een duidelijke achterstand op de concurrentie aan zijn eerste wedstrijd van het seizoen. In de derde kwalificatierun zette de Nederlander een tijd van 7,74 seconden op de klokken, naar later bleek goed voor de tiende plaats in het sterk bezette veld. Grote technische problemen deden zich in tegenstelling tot bij veel ander Super Twin-rijders niet voor zodat de Haas Brothers met de verkregen basis verder kunnen werken aan snellere tijden en een succesvol vervolg van het seizoen. Het op initiatief van MPM Oil UK opgezette MPM Village waarin alle door MPM gesteunde teams waren ondergebracht was een groot succes en mocht zich verheugen in een grote publieke belangstelling. Eén van de grote attracties was Kenny Youngblood, de wereldberoemde Amerikaanse kunstenaar die al vele zeer fraaie dragrace-tekeningen en schilderijen op zijn naam heeft staan. Youngblood had ter gelegenheid van zijn eerste Europese bezoek enkele speciale tekeningen van de MPM-voertuigen gemaakt en de gesigneerde exemplaren daarvan vonden gretig aftrek. Veel rust krijgen de MPM-dragracers niet. Van 9 tot en met 12 juni staat op de net geopende baan in Tierp de volgende ronde van het FIA en UEM Europees Kampioenschap op het programma. Tierp Arena ligt een kleine honderd kilometer boven Stockholm en is met afstand het mooiste en modernste dragrace-complex van Europa. De eerste testwedstrijd op de hypermoderne en naar Amerikaanse normen aangelegde baan was al veelbelovend. David Vegter zal in Zweden niet van de partij zijn maar Robert Koper, Martijn de Haas en Johan Lindberg zullen de MPM-eer in Zweden ongetwijfeld hooghouden.
Auteur
Dragracing Main event MPM Racing MPM Sports

MPM Sports

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten