Tierp (Zweden), 19 juni 2012 - Na zijn droomstart tijdens de openingswedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap in Engeland, heeft de Sweden Internationals voor David Vegter niet het succes gebracht waarop de Nederlandse Pro Modified-coureur gehoopt had. Regen op de tweede kwalificatiedag was de grote stoorzender, waardoor de MPM-coureur zijn op vrijdag gereden tijd niet kon verbeteren en buiten de eliminaties viel. Als eerste reserve stond de MPM '67 Camaro bij de eerste eliminatieronde op zondag te wachten, maar omdat alle zestien gekwalificeerde combinaties gewoon van start konden gaan, restte David Vegter niets anders dan vanaf de eerste rij werkloos toezien hoe zijn collega-rijders het er vanaf brachten.
Twee weken na de voor MPM-coureur David Vegter zo succesvol verlopen openingswedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap op het Engelse Santa Pod, mocht de Europese dragrace-elite alweer aantreden op Tierp Arena, het vorig jaar geopende, naar Amerikaans voorbeeld gebouwde dragrace-complex, een kleine honderd kilometer boven Stockholm. Ondanks zijn eerste kwalificatiepositie in Engeland en de verbeteringen van zijn persoonlijk record, wist de MPM-coureur dat hem in Zweden een zware strijd wachtte. Op Tierp Arena hadden zich de 26 snelste Pro Mods van Europa verzameld en daarmee was Pro Modified tijdens de Sweden Internationals de met afstand grootste en meest competitieve klasse. Met slechts zestien beschikbare eliminatieplaatsen beloofden de kwalificaties al een wedstrijd op zich te worden.
De eerste kwalificatiedag pakte voor Vegter Pro Mod Racing anders uit dan gehoopt en gedacht. Tot twee keer toe kreeg de '67 Camaro met ernstige tyre shake te kampen. Ondanks dat David Vegter daardoor in de tweede run twee keer flink moest corrigeren, kwam er een tijd op de klokken van 6,75 seconden. In dit extreem competitieve, 26 combinaties tellende veld, stond de Nederlander daarmee op een voorlopige twintigste plaats. "We hebben de baan van Tierp Arena onderschat. We dachten met de afstelling van Santa Pod te kunnen beginnen en van daaruit verder werken. Dat was duidelijk niet genoeg. Voor de tweede kwalificatiedag gaat er meer vermogen, meer koppeling, kortom van alles meer in. Dan kunnen we een flinke stap maken", aldus het MPM-team op vrijdagavond.
Alleen kwam er geen tweede kwalificatiedag. Regen gooide roet in het eten waardoor de Pro Modified klasse op zaterdag niet meer in actie kon komen. Daarmee kon David Vegter zijn positie niet verbeteren en stond buiten de eliminaties. Een tegenvaller na het succes van Engeland, maar de weergoden zijn nu eenmaal niet te verslaan. Even leek ook de zondag in het water te vallen, maar toen in de loop van de middag de regen stopte, kon rond de klok van half vier toch een begin worden gemaakt met de eliminaties. Omdat al enkele combinaties zich met technische problemen hadden teruggetrokken, was David Vegter eerste reserve en stond de MPM-Camaro bij de eerste eliminatieronde geduldig te wachten op een mogelijke invalbeurt. Geen van de andere rijders liep echter nog tegen problemen op, zodat de MPM-coureur vanaf de eerste rij de verrichtingen van zijn collega's kon volgen. In actie komen was er echter niet meer bij.
De volgende FIA EK wedstrijd waar Vegter Pro Mod Racing in actie komt, is vermoedelijk de van 10 tot en met 12 augustus op de kalender staande NitrOlympX op Hockenheim, of anders de twee weken later te verrijden Scandinavian Internationals op Tierp Arena. Voor die tijd is de MPM Camaro echter ook in eigen land te bewonderen. Tijdens de van 20 tot en met 22 juli te verrijden Drachten Internationals zal David Vegter op Dragstrip Drachten een aantal demonstratie-runs verzorgen. Een unieke gelegenheid om Vegter Pro Mod Racing dicht bij huis aan het werk te zien.
- Auteur
- Remco Scheelings
- Fotograaf
- Remco Scheelings
David Vegter Dragracing Main event MPM Racing MPM Sports Pro mod Tierp Arena