Lex Joon snel onderweg op Santa Pod

Santa Pod, 26 mei 2009 –Lex Joon heeft op Santa Pod aangetoond met zijn totaal vernieuwde MPM Top Fueler meteen voor de nummer één positie te kunnen gaan. In de kwalificatie zette de MPM-coureur met 4,833 seconden de snelste tijd van het complete veld op de klokken. De Nederlander werd echter in de halve finale uitgeschakeld toen hij in de voor Top Fuelers veel minder goede rechterbaan moest starten en daarmee een ongelijke strijd moest uitvechten met regerend Europees kampioen Andy Carter. Hoewel Lex Joon natuurlijk teleurgesteld was met het niet halen van de finale overheerste toch de tevredenheid. “De auto heeft nog nooit zo goed aangevoeld en levert extreem veel vermogen. Als de baan dat niet aankan, dan houdt het gewoon even op.”

Zoals bekend werd voor het team van MPM-coureur Lex Joon pas een week voor de Main Event duidelijk dat het zou meedoen aan de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap op Santa Pod. Met een geheel vernieuwd chassis was het dus even afwachten hoe de combinatie zich zou gedragen. Na de eerste meters was voor Lex Joon al duidelijk dat Jon Webster uitstekend werk had geleverd. “Bij de burn out voelde ik meteen hoe stabiel de auto was, echt super om te rijden. Keurige rechtuit en ik hoefde niet zoals in het verleden te corrigeren.” De eerste kwalificatierun was vooral bedoeld om te checken of alle systemen goed werkten en ondanks dat Lex Joon al op de 1/8 mijl van het gas ging verscheen er een tijd van 5,86 seconden op de borden. De tweede run, dit keer op de rechterbaan, leverde een tijd op van 5,27 seconden. Op het punt van de 1/8 mijl verloor de MPM Top Fueler tractie, een fenomeen waar alle rijders last van hadden en wat zich later nog zou wreken. De derde kwalificatierun was goed voor 4,833 seconden en betekende de snelste tijd van het veld. Nog indrukwekkender waren de computerdata van de run. “We hebben een vergelijking gemaakt met de run die David Baca, de vorige eigenaar van de auto, in Amerika reed. Hij kwam uit in de 4,4 seconden en op bepaalde punten waren wij nu zelfs sneller. Tot net voorbij het 1/8 mijl punt was ik sneller dan ik ooit geweest ben. Daarna verloren we tractie. De baan kan het vermogen dat we maken helaas niet aan.” Bij de vierde run was de temperatuur eigenlijk al te hoog voor snelle tijden. Ondanks dat het MPM-team al het nodige vermogen uit de auto had gehaald, kreeg Lex Joon bij de start al wielspin. Aangezien geen van de concurrenten er in slaagde sneller te gaan dan 4,833 seconden, bleef de naam van de MPM-coureur op nummer één staan. Als ‘low qualifier’ stond Lex Joon voor de wedstrijd al volop in de belangstelling bij het traditionele interview met de snelste rijder uit elke klasse. “Een hoogtepunt want het was voor het eerst in mijn carrière dat ik op Santa Pod op pole position stond. Het was super om te zien hoeveel mensen er zaten en erg fijn om het applaus in ontvangst te mogen nemen.” Vervolgens was het tijd voor de kwartfinale. Als tegenstander had de Nederlander Jon Webster, nota bene de man die deze winter de MPM Top Fueler zo grondig onder handen had genomen. Helaas werd de Engelsman al bij de burn out getroffen door technische problemen waardoor Lex Joon automatisch doorging naar de halve finale. Gebrand op een mooie show en goede tijd kreeg Lex Joon op de ten opzichte van de kwalificaties mindere baan tractieproblemen en zag een mooie tijd verloren gaan. Achteraf een cruciale run omdat de Nederlander daardoor voor de halve finale tegen Carter moest starten in de veel mindere rechterbaan. Wat vooraf gevreesd werd gebeurde dan ook. Ondanks een veel betere start waarbij de MPM-coureur een ruime voorsprong nam op zijn concurrent kreeg de Top Fueler op het beruchte 1/8 mijl punt ook nu weer grote tractieproblemen en ging up in smoke. Machteloos moest de Nederlander toezien hoe Carter langszij kwam en als eerste de finishlijn passeerde. “We hadden op dat 1/8 mijl punt al zoveel mogelijk vermogen eruit gehaald, maar desondanks hield de baan het niet. Je zag in de finale precies hetzelfde gebeuren bij Stig Neergard. Dat er een klein verschil is tussen de linker en de rechterbaan dat kan, maar het mag niet zo zijn dat het verschil zo groot is dat je eigenlijk bij voorbaat al kansloos bent.” Desondanks keek Lex Joon met een tevreden gevoel terug op de Main Event. “Een week geleden wisten we nog niets over de auto. Nu weten we dat hij goed is en er meer dan voldoende vermogen uit onze set-up te halen is. Dat geeft vertrouwen voor de wedstrijden in Mantorp Park en Hockenheim. We willen snelle tijden en records en zijn dus zeker niet van plan het vermogen terug te schroeven.”
Auteur
Fotograaf
Remco Scheelings
Dragracing Lex Joon MPM Racing MPM Sports Top fuel

MPM Sports

MPM Sports

Ga naar MPM Sports
Sluiten