Assen, 5 juli 2009 - Met een lach en een traan blikte Pim van Riet terug op de Midzomerraces op TT Circuit Assen. Waar hij in de 'Koningsklasse', het Dutch GT4 Championship er feitelijk niet aan te pas kwam, reed de mede door MPM gesteunde coureur samen met zijn teamgenoot Marcel Nooren in de Toerwagen Diesel Cup naar een overwinning en een derde plaats.
In het kersverse Dutch GT4 Championship lijken de verhoudingen op dit moment een beetje zoek, dit ondanks het feit dat het multimerkenkampioenschap de toeschouwers tot nu toe prachtige races heeft opgeleverd. Om de diverse automodellen gelijkwaardig te krijgen gebruikt men variabele zaken als minimum wagengewicht en –hoogte en maximaal motorvermogen. Helaas is men er nog niet helemaal uit hoe de verhoudingen werkelijk liggen en met name de Aston Martin GT4 waarmee Pim van Riet rijdt lijkt het kind van de, niet goed ingeschatte, rekening. Althans, dat is de mening van de beide coureurs van het Rhesus Team, dat de auto's inzet. 'Het is echt frustrerend als je je met zo’n prachtige, indrukwekkende bolide wezenloos trapt en je blij moet zijn als je net tiende wordt. Daarvoor zijn de inspanningen, ook de financiële, veel te groot. Als je een paar rijders even buiten beschouwing laat dan bestaat het veld uit grotendeels hele ervaren toerwagencoureurs, die echt wel weten hoe je een auto snel kunt rijden. Zet ze allemaal in dezelfde auto en de onderlinge verschillen zullen twee-, zeg drietiende seconde per ronde zijn. Nu missen we twee volle seconden', aldus Van Riet, die vanaf afgelopen weekend zijn Aston Martin GT4 deelt met Robert den Otter. Van Riet scoorde in de sprintrace met hangen en wurgen een 10e plaats. In de 50 minuten hoofdrace kreeg hij al met de start een tik op zijn achterkant. In de vijfde ronde reed merkgenoot Junior Strous tegen een collega aan waarbij zijn motorkap de lucht in vloog. Die boorde zich precies door de radiator van de Aston Martin van Van Riet die daardoor de finish niet zag.
Heel wat succesvoller was de Van Riet in de Toerwagen Diesel Cup, waarin hij een BMW 120d deelt met Marcel Nooren, met het doel de Groninger aan het kampioenschap te helpen. In Assen deelde de equipe een gevoelige tik uit aan de concurrentie, door eenmaal te winnen en eenmaal als derde te finishen. 'We hebben wel steeds de toon aangegeven', oordeelde Van Riet. 'In deze klasse hebben ze een andere manier van gelijkschakelen: Hoe hoger je in het klassement staat, des te langer moet je stoppen bij de verplichte pitstop. In de 100 minuten race kan dat oplopen tot 25 seconden extra, in die over 50 minuten tot 15 seconden. Dan moet je op de baan tot wel 0,7 seconde per ronde sneller zijn om dat te compenseren en dat valt niet mee. Jammer dat Marcel acht seconden tijdstraf kreeg omdat hij 0,8 seconde te kort in de pits stond. Maar verder hebben we het heel goed gedaan. En Marcel staat nu geheel volgens plan bovenaan in de tussenstand', besloot Van Riet tevreden.
Uitslag Dutch GT4
Sprintrace GT4
1. Ricardo van der Ende (BMW M3) 14 ronden in 26'6"371; 2. Christiaan Frankenhout (Porsche 997) op 2"208; 3. Bertus Sanders (Ginetta G50) op 2"783; 10. Pim van Riet (Aston Martin GT4) op 23"700
Uitslag Diesel Cup
Race 1
1. Nooren/Van Riet (BMW 120d) 47 ronden in 1 uur 41'06"259; 2. Morien/De Groot (VW Golf) op 9"151; 3. Uljee/Braams (BMW120d) op 38"896
Race 2:
1. Den Boer (Toyota Auris) 23 ronden in 50'15"957; 2. Morien/De Groot op 11"535; 3. Nooren/Van Riet op 12"062
Stand:
1. Marcel Nooren 120; 2. Jeroen den Boer 117; 3. Dennis de Groot 107; 7. Pim van Riet 75
- Auteur
- Remco Scheelings
- Fotograaf
- Remco Scheelings
MPM Racing MPM Sports Pim van Riet