Castricum, 12 januari 2013 - MPM Seaside Affair is het nieuwe jaar goed begonnen door een volledig nieuw hoofdstuk aan de teamgeschiedenis toe te voegen. Na 35 jaar uitsluitend met Ford-motoren gereden te hebben, heeft MPM Seaside Affair bij Fowler Engines een nagelnieuwe Hemi besteld. Met deze nieuwe krachtbron moet de aansluiting met de steeds sterker wordende concurrentie worden behouden en kan er om overwinningen worden gestreden.
Toen Siem en Kees Zuurbier samen met Hans en Rex Kramer 35 jaar geleden met tractor pulling begonnen, werd er op hun eerste vrije-klasse-tractor gebruik gemaakt van een Ford V-8 krachtbron. In '87/'88 werd het team opgesplitst in Whispering Giant en Seaside Affair waarbij MPM Seaside Affair tot op de dag van vandaag gebruik bleef maken van Ford V-8 motoren. Maar na 35 jaar wordt er nu aan de lange historie van het team een nieuw hoofdstuk toegevoegd.
Op advies van Fowler Engines, de Amerikaanse motorleverancier van MPM Seaside Affair, heeft het team besloten een heuse Hemi aan te schaffen! Dit besluit kwam uiteraard niet zomaar tot stand, want niet alleen heeft het team in al die jaren veel kennis opgedaan met de Ford type 460 motoren, ook telde mee dat MPM Seaside Affair met de Ford-motoren met 'iets anders' dan de concurrentie reed. Daarnaast was niet onbelangrijk dat het kostenplaatje van een nieuwe Hemi-motor er niet om liegt.
Na veel wikken en wegen is in november vorig jaar toch overgegaan tot het bestellen van deze nieuwe Hemi. Er waren op dat moment twee mogelijkheden. De eerste optie was een complete AJPE-TFX motor uit een Pro Modified-dragracer die door de Amerikaanse puller Bill Vorries was aangekocht voor zijn nieuwe tractor. Deze motor kwam beschikbeer omdat Vorries ondertussen bij Fowler Engines vijf nieuwe Hemi-motoren had besteld. Tweede optie was om exact dezelfde motor als Vorries nieuw aan te schaffen. Uiteindelijk is voor deze tweede optie gekozen. Dit houdt wel in dat het team met levertijden te maken krijgt, waardoor het allemaal wat langer duurt voordat de motor in Nederland zal aankomen. Groot voordeel is echter dat MPM Seaside Affair straks over een motor beschikt die specifiek voor tractor pulling is opgebouwd..
Een kleine greep uit de verschillende onderdelen waaruit de motor opgebouwd zal zijn:
- AJPE TFX Block
- NRE X1 Cilinder heads
- Manton rockers
- Sonny Bryant Krukas
MPM Seaside Affair wil zich op deze manier nog nadrukkelijker met de strijd in de top van de Modified- en Unlimited- klasse kunnen bemoeien. Met een tweede en derde plaats in het Nederlands kampioenschap en een derde plaats tijdens de Europese wedstrijd in de 4,5 ton vrije klasse kende MPM Seaside Affair een uitstekend 2012, maar zoals iedereen weet, aan de top blijven is moeilijker dan er te komen!
Op dit moment wordt er in de werkplaats van het team keihard gewerkt aan de tractor en de nieuwe trailer. Het ligt namelijk in de bedoeling om op 9 maart aan de start te verschijnen van de European Super Pull in Rotterdam Ahoy. Voor het zover is, moet er nog het een en ander aan de tractor gebeuren, maar als zich geen verrassingen voordoen, moet dit haalbaar zijn. Dit zal dan uiteraard nog niet met de nieuwe Hemi-motor zijn.
De trailer begint inmiddels ook aardig vorm te krijgen, waarbij op dit moment druk wordt gewerkt aan de achterkant. Vooral in het meten en uitdenken van allerlei uitvoeringen gaat veel tijd zitten. Maar mede door de hulp van diverse bedrijven ligt alles nog op schema. Zo is er door Rijkhoff Autolaadkranen een uitschuifarm voor het wisselen van de vijfde motor gesponsord. Door Wempe is een nieuw aggregaat toegezegd.