Tierp, 27 augustus 2012 - MPM-coureur Marc Meihuizen heeft in het sterkste Pro Modified-veld van dit jaar beslag weten te leggen op een plaats in de halve finales. Tijdens de Scandinavian Internationals op Tierp Arena kwamen maar liefst 31 van de snelste Europese Pro Modified-coureurs aan de start en vanuit een negende kwalificatiepositie wist de MPM-coureur twee eliminatieronden te winnen, om pas in de halve finale te worden gestuit door een ontketende Martin Lundkvist met zijn snelle turbo-Camaro. Met deze topklassering is Meihuizen in het FIA Europees Kampioenschap met nog één wedstrijd te gaan, opgeklommen tot op één punt van de als derde geklasseerde Bert-Ove Olofsson.
Met de Scandinavian Internationals was het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing alweer aan zijn vijfde en voorlaatste ronde toe. Na de Sweden Internationals in juni, betekende het ook dat de deelnemers voor de tweede keer dit jaar in actie kwamen op het fraaie dragrace-complex van Tierp Arena, een kleine honderd kilometer boven Stockholm. Met maar liefst 31 inschrijvingen, waaronder alle uiterst snelle Scandinavische teams, had Tierp Arena het met afstand sterkste veld van dit jaar, en misschien zelfs wel ooit van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. De kwalificaties voor de zestien beschikbare plaatsen in de eliminaties beloofden dan ook op de snelle baan van Tierp Arena al een wedstrijd op zich te worden.
Met een solide 6,24 seconden, waarbij Marc Meihuizen kort na de start even van het gas moest, trapte de MPM-coureur in zijn eerste kwalificatierun af. In de tweede sessie op vrijdagmiddag verbeterde Meihuizen zich tot 6,12 seconden en bezette daarmee na de eerste kwalificatiedag plaats zeven, een mooie uitgangspositie in het 31 auto's tellende veld. De derde kwalificatierun op zaterdagochtend leverde geen verbetering op. Bij het opschakelen werd één versnelling overgeslagen en dat kostte zoveel snelheid dat de klok bleef stilstaan bij 6,31 seconden. Het MPM-team van JWR Racing had echter het beste voor het laatst bewaard, want in zijn vierde poging snelde Meihuizen naar een tijd van 6,09 seconden! Daarmee besloot de MPM-coureur de kwalificaties op een negende plaats, op slechts 0,1 seconde van de snelste man en 0,03 seconde van de nummer vijf klassering.
Daarmee moest Meihuizen het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Bert-Ove Olofsson. In een mooi duel klopte de MPM-piloot zijn tegenstander in 6,14 tegen 6,18 seconden en stond daarmee in de kwartfinale tegen Freddy Fagerström, die uiterst verrassend de eerste ronde had overleeft ten koste van Terje Håkonsen. Na de burn out moest Fagerström zijn snelle Pick-Up echter stilzetten wegens lekkage. Dat weerhield Meihuizen er niet van om vol op het gas te gaan en met weer een solide 6,18 seconden stond de MPM-rijder in de halve finale. Voor een plaats in de finale wachtte daar de confrontatie met Martin Lundkvist, de rijder die gebruik maakt van een turbomotor en eerder in het weekend al tijden van 6,01 en 6,02 seconden en snelheden van 250mph had laten noteren. In de run was de MPM-coureur met 6,16 tegen 6,18 seconden toch sneller, maar omdat de Zweed aan de startlichten een voorsprong had gepakt, passeerde Lundkvist net voor de Nederlander de finish en strandde Meihuizen dus in de halve finales. Hoewel Meihuizen tevreden was met de constante tijden, de manier waarop deze gereden werden en het feit dat er opnieuw geen schade aan de motor was, was hij minder gelukkig met het verloop van de startprocedure bij de halve finale. Zoals uit de videobeelden ook duidelijk werd, sprong het licht direct nadat de stage-lamp was gaan branden door naar groen, waardoor Meihuizen geen tijd meer had om de technisch noodzakelijke startprocedures af te ronden. 'Het kon niet anders of ik moest daardoor wel te laat zijn. Als de starter een fractie langer wacht met het vrijgeven van de boom, wat ook heel gebruikelijk is, had ik een kans gehad', aldus Meihuizen na afloop. Als de MPM-coureur zich overigens wel voor de finale had weten de plaatsen, dan was hij ook niet meer in actie gekomen, want kort voor het begin van de eindronden begon het te regenen waardoor de finales niet meer werden verreden.
Door zijn fraaie halve finalepositie is Meihuizen nu opgeklommen naar de vierde plaats van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap, op slechts één punt van de als derde geklasseerde Bert-Ove Olofsson. De laatste en allesbeslissende ronde van het kampioenschap wordt verreden van 7 tot en met 9 september op het bekende Engelse Santa Pod Raceway.
- Auteur
- Remco Scheelings
- Fotograaf
- Remco Scheelings
Dragracing Main event Marc Meihuizen MPM Racing MPM Sports Pro mod Tierp Arena